Voorjaar 2024 Italië

Zaterdag 22 juni

Het is de gehele nacht noodweer geweest. Zeer zware onweersbuien vergezeld van enorme hoeveelheden regen en geregeld ook een paar hagelstenen. We slapen niet geweldig. Hoe komen we van onze plaats als de paden gelijkenis met een woeste rivier blijven vertonen. Hoewel de buien tegen een uur of twee verdwijnen is onze plek nog zeer drassig als we ’s morgens willen vertrekken. Het lukt gelukkig om de auto op het pad te krijgen. De caravan wordt een ander verhaal. Er komt beweging in, maar al snel graven de wielen zich vrij diep in de bodem. Het matje uit de caravan biedt nog wel soelaas bij het ene wiel, maar aan de andere kant zit het wiel te diep. We nemen toch maar de gok om de auto weer half op de plek te rijden en de caravan aan te koppelen. Als we de mover er af halen en het neuswiel opdraaien lukt het uiteindelijk om de combinatie compleet op het pad te krijgen. UItgezwaaid door de buren die op het lawaai zijn afgekomen rijden we rond kwart voor acht de camping af. Het gaat redelijk voorspoedig, maar als we beginnen rond te bellen voor een overnachtingsplek blijken de eerste twee campings vol. We wijken uiteindelijk uit naar Camping Rnperle in Kothen. Hier nebben we ooit heel lang geleden in het hotel overnacht.De camping is typisch Duits. Het regent en daar wordt de zaak nooit echt vrolijk van. We halen even wat bij de Foodtruck en gaan vroeg onder de dekens. Morgen maar even zien hoe het allemaal loopt

Vrijdag 21 juni

De weersverwachting wordt er niet beter op. Het is nu nog prachtig weer, maar richting het weekend dreigt er toch regen, wind en onweersbuien. Na ampel overleg besluiten we daarom om richting noorden te gaan. Als het in Duitsland of Oostenrijk een beetje meevalt kunnen we daar altijd nog een paar dagen gaan staan.
Het voordeel van de luifel is dat er minder valt op te ruimen.Het valt niet mee zoals de voorspellingen nu zijn.

Donderdag 20 juni

Hoewel we hebben besloten om dit jaar geen lange tochten te gaan maken, kiezen we vandaag toch voor een rit naar Il Lago di Garda. Voor de broodnodige variatie gaan we via de gewone weg en dus niet over de Strada. Het is een mooie tocht. Jammer genoeg belanden we op enig moment achter drie vrachtwagens die puin vervoeren en door dit gewicht er niet altijd in slagen om de teller boven de 70 km per uur te houden.

Het geeft ons wel de gelegenheid om volop te genieten van alle pittoreske dorpjes langs de route en de soms overweldigende natuur. Tegen 1 uur zijn we dan eindelijk in Lazise. We rijden meteen maar door naar Le Caldane in Cola. De lunch is weer overheerlijk. Een van de leukste plekjes die wij kennen om van de lunch te genieten. We slaan nog de nodige olijfolie in en gaan dan naar het centrum van Lazise. Blijft ook een hele warme herinnering. Vervolgens gaan we kijken bij camping Ideal naast Della Rosa. Jarenlang is dit een overwoekerde wildernis gewees. Gevolg van een erfenisstrijd tussen twee broers. Ze hebben de zaak weer mooi opgeknapt, maar heel veel huisjes en de staanplaatsen zijn toch echt aan de krappe kant.

Woensdag 19 juni

Op de fiets richting Grigno en Strigno. We zijn tot ontdekking gekomen dat we de accu’s van de fietsen niet aan de lader hebben gelegd. Na een half uurtje laden besluiten we toch de gok te nemen. Al snel wordt duidelijk dat ons doel niet haalbaar zal zijn. Al redelijk snel besluiten we van accu te wisselen omdat die van mij iets zwaarder is en Saakje iets meer energie verbruikt. Uiteindelijk komen we voorbij Borgo bij Castelnuovo. Hier zit een grote BiciGrill. We genieten van een panini en een Pizella. Nooit van gehoord maar verrukkeluk. We maken een klein foutje door een Vino Bianco della Spina te nemen. Ijskoud dus heerlijk en slechts € 1,20 per glas. Als we weer opstappen voelen we de wijn meteen in de benen stappen. We besluiten te keren. Ons accu-management heeft ons ver gebracht maar Saakje moet me hele stukken duwen om nog een beetje stroom in mijn accu te houden. We redden het tot de camping.

’s Avonds gaan we even naar IJssalon Bella Vista en bezondigen ons aan heerlijk ijs. Dit als slot van alweer een geweldige dag,

Dinsdag 18 juni

We halen vandaag voor het eerst sinds onze aankomst op 6 juni de auto een keer van stal. We gaan nadat we even getankt hebben richting Alto Piano di Vazenna. Dit is slechts een kilometer of 20 maar we doen er toch een klein uur over. Prachtige tocht met geweldige uitzichten en ontelbaar veel haarspeldbochten. Maar als we dan boven zijn is een hoogvlakte van ongekende schoonheid. Vol bloeiende bloemen en her en de verspreid liggende Malga(kleine boerderijen) Bij Malga Fratte kopen we twee stukken kaas en zien hoe de boer zelf kaas maakt.
Onderweg zijn we langs een mooi ogende Rifugio gekomen en daar gaan we lunchen.

En dat blijkt een schot in de roos. Heerlijk gegeten en vooral genoten van de wereld om ons heen. De Rifugio blijkt bij een skilift te liggen. Dit verklaart ook de grote hotels die we her en der hebben gezien. Volgens de eigenaar is het gebied sneeuwzeker van december t/m maart. Jammer dat het nog een paar 100 km verder ligt dan onze vaste bestemming

De terugweg is beduidend minder spectaculair dan de heenreis maar voert ons over andere hoogvlakten en lieflijke valleien. Terug op de camping worden we heerlijk opgefrist als we ons in het zwembad begeven

Maandag 17 juni

Het loopt al tegen elf uur als ik eindelijk de juiste persoon bij Vodafone aan de lijn heb om mijn internetproblemen te verhelpen. Lastig allemaal. Het is overigens een mooie dag. Niet te heet en weinig tot geen wind. We halen de voorkant uit de luifel zodat de zon vandaag vrij naar binnen kan schijnen alles is toch wel een beetje vochtig geworden. Het is te laat om nog een tocht te maken dus we vermaken ons met onze boeken en het heerlijke zwembad. Het leven is goed

Zondag 16 juni

Een mooie dag. Tenminste vergeleken met de nacht. Zeker drie uur lang stortregent het echt. En dit terwijl onze vrij corpulente buurman toch echt als ervaringsdeskundige , hij staat hier al 16 jaar, had beweerd dat de regen nu echt voorbij was. Je kunt er helemaal niets mee.

Welgemoed stappen we om een uur of 11 op de fiets voor een tochtje naar Levico. Het is eigenlijk best raar, maar we zijn al een dag of 10 onderweg zijn en de auto nog niet hebben aangeraakt.

In Levico waar we even rustig aan het meer willen zien worden we verrast door een enorme drukte. Voetbal toernooi voor junioren. . En dat zijn er nogal een paar. We besluiten dan maar terug te gaan naar de camping. We komen langs een grote supermarkt waar we nog niet eerder zijn geweest. Groot en heel netjes. We slaan het nodige in voor het avondeten en fietsen welgemoed verder. Onderweg plukt Saakje nog even wat bloemen voor op de tafel.

We gaan lekker zwemmen. Heerlijke afkoeling.

Omdat de router voor mijn Internet niet meer functioneert laten we de eerste helft van Nederland – Polen aan ons voorbij gaan. Als het in de rust gelijk staat besluiten we toch maar om even naar het restaurant te gaan voor de tweede helft. Het voetbal stelt weer weinig voor, maar gelukkig verlost Weghorst ons uit ons lijden. We genieten nog even na aan het zwembad en brengen de avond rustig lezend door.

Zaterdag 15 juni

Hoewel het best een beetje fris is zitten we al redelijk vroeg op de fiets naar Pergine. Altijd een gezellige markt. We drinken even koffie bij Osteria Al Moro. Onze favoriete serveerster is er nog. Arrivo subito en het smaakt weer heerlijk. Onze beide Italiaanse buurvrouwen vinden dat het tijd is voor een glaasje Prosecco. Bijna verontschuldigend melden ze dat ze ‘s morgens thuis al hebben ontbeten. Als we vertrekken bestellen ze nog maar un altro. Het lukt mij niet om ze van dit voornemen af te brengen. Oud en wijs genoeg denk ik dan maar.

We gaan na een rondgang over de markt, kopen een kilo parmezaan en een mooi stuk Verde de Baldo, (een beetje vergelijkbaar met smeuiige Gorgonzola) , En gaan daarna terug naar de camping waar we de rest van de dag in ledigheid doorbrengen.

Vrijdag 14 juni

We zijn eigenlijk best een beetje lui vandaag. Het is heerlijk weer. Een beetje half bewolkt en vrijwel geen wind. We doen gewoon heerlijk rustig aan.

Donderdag 13 juni

Het was me het nachtje weer wel. Vanaf een uur of 9 tot zeker half twaalf heeft het geplensd. Deze keer gelukkig zonder onweer maar met een beetje wind. Dit leidde tot aardig wat kabaal in de caravan. We zijn er nog een paar keer uit geweest om te zien wat, waar tegen aansloeg. Niets te vinden het was gewoon het klapperen van het dak en de zijkanten.

Een voordeel is wel dat het weer alleen maar beter kan worden. Er is blauw aan de hemel en volgens alle geraadpleegde weerstations blijft het de eerste tijd beslist droog. Hoera! Het kan alleen nog wel een paar graden warmer.Maar dat komt als het goed is in het weekend
Vandaag op de trein naar Bassano del Grappa. Waren we een keer eerder, maar toen met de auto. Nu dus met de trein. We zijn op tijd op het station. Alles loopt voorspoedig, zoals het valideren van de trentino kaart. We kunnen zelfs nog wat andere mensen helpen met het activeren en valideren. We vertrekken om 9:47 uur en hopen dan om 11:15 aan te komen. Dit loopt verschrikkelijk soepel en we arriveren precies op tijd. De markt is een kwartiertje lopen van het station. Gelukkig heb ik er aan gedacht om de brace om te doen want het begint na een minuutje al te steken. Bassano is een prachtige stad met heel veel prachtige gebouwen. Het is markt dus erg gezellig. We drinken weer een overheerlijke cappu en gaan dan richting Il Ponte degli Alpi. Prachtige brug. We lunchen vlak bij de brug en dat ook weer echt genieten.
We moeten er even voor in de sprint maar het lukt ons om de trein van half drie te halen zodat we tegen vier uur Caldonazzo weer binnenrollen. We hebben een mooie dag gehad en we zijn echt opgelucht dat het nu zomer lijkt te gaan worden met hopelijk ook rustige en droge dagen.

Woensdag 12 juni

Opnieuw een nacht met uitzonderlijk veel regen. Zware buien. Deze keer gelukkig zonder onweer en opnieuw geen wind. Je zou bijna zeggen dat het begint te wennen. Maar dat doet het niet en we hebben er nu ook meer dan genoeg van.Als je dan wakker wordt is het ook best wel vreemd om je te realiseren dat de eerste week van de vakantie er alweer opzit.
Na de koffie gaan we op de fiets naar Borgo di Valsugana. Daar id het vandaag markt en dit brengt altijd de nodige gezelligheid met zich mee. En daarnaast is het ook nog eens een keer een hele leuke fietstocht van 16 km enkele reis langs de rivier de Brenta. Tevens zijn er een paar kleine klimmetjes die door het bos voeren. Het is droog en de zon schijnt geregeld, maar het is nog steeds aan de koele kant. Het is ook nog vroeg.
We dinken even een bakje cappuccino bij een bakker waar we dat vorig jaar ook gedaan hebben. En ik weet dat ik er toen ook al over heb geschreven, maar het blijft uitzonderlijk. Twee heerlijke koppen cappuccino en twee heerlijke gebakjes voor € 6,50. Dan is even ergens een bakje halen een leuke bezigheid.

Even na 12 uur beginnen we weer aan de terugreis en het vraagt een enorme dosis zelfbeheersing, maar we fietsen de BiciGrill voorbij. Vandaag geen vino Bianco della Spina en een lekkere piandino. We houden ons in.

’s Middags nog even naar de supermarkt voor het avondeten. En we gaan even langs het station om kaartjes te kopen. We gaan morgen met de trein naar Bassano del Grappa. Met de TrentinoApp kun je gratis door het hele gebied reizen met zowel de trein als de bus, maar Bassano ligt buiten buiten het gebied. Voor het stukje Primolino – Bassano moeten we dus een kaartje kopen. Een ernstig ingewikkelde automaat, maar we krijgen het voor elkaar. Voor € 3,90 p.p. reizen we de laatste 20 km. We gaan het beleven

Dinsdag 11 juni

NU heel Midden- en Noord-Europa in een redelijke weerdip zit kon je er natuurlijk op wachten. Een dag met weinig zon en geregeld een buitje. De temperatuur blijft best redelijk, dus op ieder droog moment zitten we weer buiten. Vannacht was het trouwens best beangstigend weer. Een paar uur lang was het licht niet van de lucht en de echt harde klappen volgenden elkaar razendsnel op. Voeg daar nog wat wolkbreukachtige regen aan toe en je weet dat je je best nietig voelt in je caravan met voortent. Gelukkig heeft onze Hobby deze test met glans doorstaan.

Iedereen zal snappen dat deze dag in gepaste ledigheid wordt doorgebracht. We zijn nog even naar de bakker en groenteboer geweest en dat is het voor vandaag wel weer wat betreft onze activiteiten. We komen in ieder geval wel volledig tot rust

Maandag 10 juni

De dag begint werkelijk stralen. Vannacht een heel klein beetje motregen, maar gelukkig nu geen wolkje te bekennen. We gaan op de fiets richting Pergine. Een prachtige vooral rustige route langs het meer. Hoewel we het idee hadden om niet te ver te gaan, belanden we toch in de stad.

We zijn er meestal op marktdagen geweest en dan bruist het echt. Nu ernstig tranquillo. Ook wel eens leuk. Ons favoriete koffieadres is op maandag gesloten. Jammer.

We kopen bij een alleraardigst klein bakkerswinkeltje twee stukken pizza die we lekker opeten op een bankje in het park. Delicioso.

Eenmaal terug op de camping nemen we een verfrissende duik in het zwembad. Met de nodige moeite lukt het mij om het zwembad in de lengte over te zwemmen. De conditie gaat vooruit.

Verder houden we ons lekker rustig. ‘s avonds volgen we de verrichtingen van de Nederlandse atleten op de Europese kampioenschappen in Rome. En we horen berichten van het thuisfront over enorme regenbuien.

Tegen elf uur begint het verschrikkelijk te onweren en regenen.

Zondag 9 juni

Een klein beetje stilte voor de storm. De weersverwachting is allesbehalve fantastisch te noemen. Maar de temperatuur blijft geweldig en de zon laat zich ook best wel gelden. We ontbijten natuurlijk zoals altijd op zondagmorgen met een croissant met verse aardbeien. Het is eigenlijk niet voor te stellen maar de Croissant van de Poiesz of de Lidl zijn eigenlijk lekkerder. Maar tradities moet je in ere houden.

We gaan na het ontbijt eerst naar de supermarkt voor de nodige boodschappen. Deze CC-Amort is beslist niet duur en mooi dichtbij de camping.

Na de koffie stappen we op de fiets en gaan richting Borgo. Het wordt eigenlijk steeds een beetje drukkender weer. We eten even een broodje op een bankje en t besluiten terug te gaan. Op de terugweg steken we ook al weer traditiegetrouw aan bij de Bici-grill. Het zit er weer vol met vrolijke Italianen . We eten een piandano en drinken een ijskoude wiite wijn uit het vat. Nog steeds maar € 1,50.

De rest van de dag brengen we rustend door. We zetten de voortent nog maar een beetje beter vast en wachten af wat het weer gaat doen. Als de verwachtingen uitkomen wordt het een onrustige nacht.

Zaterdag 8 juni

Het apart slapen bevalt prima. Als ik om 10 over acht wakker word, hoor ik van Saakje dat ze ‘s nachts naar de WC is geweest. Verder is bij de buren het brandalarm afgegaan; is de hond in blinde paniek dwars door de hordeur gevlogen en heeft de baby van een caravan verder gehuild. Ik heb er helemaal niets van gehoord.

Het is rustig warm en zonnig weer. We gaan ons vandaag bezig houden met “Il Dolce far Niente”En dat bevalt uitstekend.

In de loop van de dag wordt het een beetje drukkend en verschijnen er onweerswolken boven de bergen. We horen het in de verte rommelen maar het gaat gelukkig aan ons voorbij. Om een uur of vijf hebben we een klein buitje. Stelt helemaal niets voor. We besluiten onze voorwand, die we overigens zelf gefabriceerd hebben uit de zijwand van een zonneluifel, te installeren. Nu kan ons helemaal niets meer gebeuren.

‘s avonds haal ik een pizza bij Ristorante Europa. Laten we ons uitstekend smaken.

Het is overigens nog altijd erg rustig op de camping. Ook de weekend-stroom van Italianen is eigenlijk uitgebleven. We zien wel hoe de volgende twee weken verlopen

Vrijdag 7 juni

We hebben alweer uitmuntend geslapen. (dat oefenen we vrij geregeld, dus dit zal geen verrassing zijn). Ze hebben in de campingwinkel heerlijk volkoren brood en daar genieten we bij het ontbijt met volle teugen eh happen van.

Na de koffie gaan we even naar het dorp waar de weekmarkt is. Weinig leuke handelswaar. Meer dan 90 % bestaat uit kleding. Heel anders dan in Frankrijk waar het meer dan 90% veelal heerlijke etenswaar is. Maar ja je moet toch eventjes kijken natuurlijk.

Na de lunch gaan we even lekker zwemmen. Het zwembad is heerlijk warm en vooral zoals gebruikelijk rustig. De meeste campinggasten zwemmen in het meer. Het is overigens prachtig weer. Geen wind en tegen de 30graden C. Wel uit te houden dus. Voor het overige hebben we vandaag een rustdag. We hebben de beide zijwanden aan de luifel bevestigd. Zitten we iets meer beschut.

Zo nu en dan zie ik even naar de partij op Roland Garros tussen Alcaraz en Jannick Sinner. Laatstgenoemde is onze favoriet maar hij moet toch het onderspit delven. Jammer maar wel een mooie partij

Na het avondeten fietsen we even een stukje in de omgeving. We bezoeken even een nieuwe camping die sinds een maande geopend is. Heel leuk en netjes, maar jammer genoeg nog geen zwembad. Alleen voor de zeer enthousiaste eigenaresse zou je er volgend jaar al gaan staan.

We vervolgen de fietstocht langs de Brenta die beduidend meer water af moet voeren dan andere jaren. Het heeft hier ook best veel geregend

Donderdag 6 juni 2024

We zijn gisteravond om half 9 op bed gegaan. En op een of andere manier zijn we meteen in slaap gevallen. Om half 6 waren we allebeide klaar wakker en besloten om maar verder te rijden. Om half 7 zijn we vertrokken. Het is een beetje mistig maar gelukkig nog er rustig op de weg.

Het schiet weer lekker op

In de buurt van Allershausen zijn twee vrachtwagens te intiem geworden. En daarbij jammer genoeg dwars op de weg komen te staan. We staan anderhalf uur compleet stil. Tegenvaller.
Verder verloopt de reis voorspoedig. OP de Brenner zijn ze op heel veel plaatsen druk met de weg bezig. Maar we kunnen wel steeds gewoon doorrijden. In Italië van hetzelfde laken een pak. Maar we rijden rustig door. De tolbadge werkt goed en vlak voorbij de afslag Vipiteno drinken we bij de voormalige Syrio grill en heerlijke cappuccino. Hier zijn nu gelukkig ook plaatsen voor vrachtwagen en voor auto’s met caravan. Een hele verbetering.

Om half drie rijden we Camping Mario op. Een paar dagen eerder dan verwacht. Gelukkig is de door ons gereserveerde plaats al vrij, dus we hoeven dit weekend niet nog een keer te verhuizen. Het is plaats 601. Naast ons een Belg die hier al 16 jaar staat en links van ons mensen uit Deventer die hetzelfde type caravan als wij hebben. Ze hebben gisteren verschrikkelijk veel regen gehad. Er stond zeker 10 cm water op hun plek. Ook op onze plaats is het nog redelijk drassig.

Er installeren ons in alle rust en zoeken uit hoe het werkt met de luifel. Alles staat uiteindelijk en we gaan nu echt beginnen met vakantie vieren.

Ik heb nog even wat problemen met het instellen van mijn 4G-router. Een paar minuten later ben ik 25 euro in de min, maar uiteindelijk komt alles toch weer goed.

Woensdag 5 juni 2024

Het was ergens in augustus 1970 dat we voor het eerst samen op vakantie gingen. Pension Marjo in Valkenburg. Aparte kamers ter bewaring van onze maagdelijkheid en prachtig weer en verschrikkelijk leuke reizen gemaakt naar de kratermeren van Daun en naar Le Barque Michel. We waren jong en onbevangen en zo leefden we ook.

Op dezelfde manier zijn we daarna nog tientallen keren op vakantie gegaan. Dit jaar is het anders. De gezondheid heeft mij een paar keer in de steek gelaten. En daar denk je toch ongewild zo nu en dan even aan. Er zijn maar weinig plaatsen op de wereld waar men er geen aardigheid in vindt om elkaar op de meest verschrikkelijke manieren naar het leven te staan. En dan heb ik het nog niet over het klimaat. Alle regenrecords worden gebroken en het is overal te warm.

En wij moeten nu proberen om met een jeugdig en onbevangen gevoel op vakantie te gaa. Wij doen ons best.

Om 6 uur vanmorgen vertrokken. Met de nieuwe caravan die ons vooral bij het beladen best enige problemen bezorgde. Twee elektrische fietsen voorop en een zware gasfles in de disselbak bracht de kogeldruk bijna op 90 kg. En dat is echt 15 kg te veel. Dus aan het schuiven en verpakken tpotdat je op 75 kg komt gelukt. Gelukkig.

De reis verliep boven verwachting. Ons doel was om de eerste nacht op Camping Insel in Bug bij Bamberg te gaan staan. Dit is ongeveer 660 km rijden en dat leek ons eigenlijk best genoeg. Maar we waren daar al rond half vier en we zijn daarom doorgereden naar Caming BauerKellerin Greding. 780 km en daar zijn we best trots op. De combinatie deed het geweldig en het was erg rustig op de weg. Vanavond even lekker gegeten in het restaurant en morgen maar weer eens kijken. Niet te laat op bed