Vakantie 2014 Najaar Fankrijk

Vrijdag 5 september 2014

Eerste dag van onze najaarsvakantie. we vertrekken om kwart over 9. Het is prachtig weer en het is windstil. prachtig om te rijden dus. We schieten goed om en via stops op parkeerplaats Weerbroek bij Arnhem en bij onze eerste tankstop bij Maastricht (Eysden) gaan we de grens met Belgie over. We hebben maar voor 25 euro getankt. In Luxemburg moet hij straks maar vol.

We zijn voor drie uur al bij de afslag naar Le Moulin de Malempre. Te vroeg. We besluiten door te rijden naar Arlon en daar verder te beslissen wat we doen. Het is in Belgie echt ongelooflijk rustig. Om 5 over 4 staan we aan de Luxemburgse grens. Maar weer verder dus.

We tanken voor 58 euro de tank vol. € 1.31 de liter. We belanden uiteindelijk in Corny sur Moselle. Gelukkig weet Saakje ons volmaakt door het plaatsje Fey te loodsen. De linkerkant is waar de duim ….. Hele leuke camping met ietwat opdringerige buren. We hadden een plekje uitgezocht waar we dachten rustig te staan. Nog geen kwartier later zijn we volledig ingebouwd. We halen de fietsen uit de caravan en beslissen om ergens een restaurantje te gaan zoeken. De eerste twee stellen niet veel voor. De derde voldoet beter aan onze wensen. Houdt uiteindelijk echter ook niet over. Kan natuurlijk ook gelegen zijn in het feit dat ik niet helemaal er op ben gekleed om uit eten te gaan. Ik zit in mijn hemd aan tafel. >Om een uur of negen besluiten we te gaan slapen. We laten de fietsen buiten staan. Het is immers prachtig weer. Om een uur of half twee begint het echter te regenen. Te laat om de fietsen nog binnen te halen. Om een uur of vijf is er een verschrikkelijke donderslag. De caravan trilt er van. ,’s morgens schijnt een waterig zonnetje. Het is droog. Om 20 voor negen rijden we de camping weer af. Voor de toekomst een adres om te onthouden.

6 september 2014

Het is heerlijk rustig op de autoroute. Vrijwel geen vrachtauto’s en ook de meeste Fransen schijnen uit te slapen. Alleen vlak voor Nancy is er wat verkeer. We besluiten om bij Dijon van de A31 af te gaan en verder te rijden op de A39 ‘ l’autoroute verte’ Hier is het zo mogelijk nog rustiger en inderdaad fantastisch groen. Bossen en weiden wisselen elkaar af. De temperatuur loopt gestaag op en de zon schijnt volop. Op enig moment komen we voor de keuze om de autoroute verder te volgen en zo in de drukte bij Lyon te verzeilen of om via kleinere weggetjes verder te gaan. We besluiten tot het laatste. En dat valt verschrikkelijk mee. Natuurlijk ook rustig maar vooral ook breed genoeg en slechts een paar keer door een dorpje.

In Les Abrets verrijden we ons nog even, maar om goed 16 uur zijn we op de camping. Wel even het laatste stukje in de eerste versnelling en vol gas een steile helling op, maar het lukt. We zoeken een mooie grote plaats met voldoende schaduw en kans op zon. Nr. 118

We denken dat we ons hier wel een weekje kunnen vermaken.

zondag 7 september 2014

De dag begint prachtig. We hebben heerlijk geslapen en het zonnetje is bezig met een geweldige opkomst. De flute die we besteld hebben is overheerlijk. Wat kan een mens zich nog meer wensen?

Na het ontbijt en de koffie gaan we op de fiets de omgeving verkennen. Dat valt nog niet mee. De camping ligt bovenop een heuvel, dus welke kant we ook op fietsen steeds staan we na een paar 100 meter voor een steile afdaling die we waarschijnlijk nooit en te nimmer omhoog fietsend kunnen afleggen. We gaan terug en besluiten het zwembad met een bezoek te vereren. Het water is heerlijk warm en wat ook niet onbelangrijk is, is het gegeven dat we het helemaal voor ons zelf hebben.

We brengen de dag verder redelijk in ledigheid door. Om een uur of vijf settelen we ons op het terras bij de bar en nemen een gin tonic en een kir royal en bestellen meteen een pizza au fromages en een salade dauphinois. Hoeven we ons over het avondeten ook geen zorgen meer te maken.

maandag 8 september 2014

Ik begin pas weer over het weer als het regent, hagelt, stormt of vriest. M.a.w. we zitten weer in het zonnetje. De thermometer tipt weer aan de 30 C. Vanmorgen zijn we naar de markt in Pont de Beauvoisin geweest. Dit dorp ligt op een kilometer of 7 van de camping. Het was nog een vrij grote markt. We kopen een nieuw kleedje voor op de campingtafel en we nemen een gebraden poulet mee voor het avondeten.

Vervolgens maken we een tocht in de omgeving. Het blijft een prachtig land. We belanden uiteindelijk bij het meer van Paladru. Hier drinken we koffie bij een Marrokaans restaurantje. Alleraardigste mensen. De grootmoeder en kleindochter zitten stilletjes op een paar kussens en de baas van het spul komt even onze hand schudden. Hij heeft een neef in Utrecht. C‘est la vie zegt hij. De cappuccino smaakt echter heerlijk en de twee stukjes gebak die we beiden krijgen zijn ook lekker.

We gaan nog even langs de Lidl voor boodschappen en naar de Intermarche voor een tank benzine.

Eenmaal op de camping gaan we na de lunch lekker even zwemmen.

Nu zitten we aan de koffie en vanavond om 9.00 uur hebben we voorlichting in het restaurant over de bezienswaardigheden in de omgeving.

dinsdag 9 september 2014

Tot mijn grote spijt moet ik het toch weer over het weer hebben. Na de hitte van gisteren barstte er vannacht een geweldig onweer los. Vanmorgen was het druilerig en daarnet een dikke regenbui. Nu zit de zon er al weer tegenaan en de temperatuur is nog steeds uitstekend.

Vandaag dus nog weinig gedaan. Een beetje gelezen etc. Zometeen maar even op pad voor een tochtje in de omgeving.

Ik heb ons daarnet opgegeven voor een barbecue avond met muzikale omlijsting morgenavond in het restaurant. We zijn benieuwd.

gelukkig keert de zon weer helemaal terug. We fietsen nog heerlijk een stuk rond de camping. ‘s-avonds zien we het Nederlands elftal met een opnieuw weergaloze van Persie kansloos van Tsjechië verliezen.

Woensdag 10 september 2014.

Prachtige zonsopkomst vanmorgen. Het is wel iets frisser. We besluiten om naar Cremieu te rijden. Daar is iedere woensdag markt in een middeleeuwse markthal. Echt mooi. De tocht er naar toe voert door een prachtig stukje Frankrijk. Opnieuw weer onwerkelijk rustig en stil. We drinken een lekkere cappuccino op een terras waar de meeste werklui de koffiepauze benutten voor het nuttigen van de eerste borrels. Echt onvoorstelbaar.

Bij een vrij goed geoutilleerde slager kopen we een stuk paté en een schijf heerlijke ham. Bij de bakker even verderop waar ook al geen nee te koop is een pizza en een paar gebakjes.

Als we later op een landweggetje de pizza nuttigen zegt Saakje plotseling Stil eens. En inderdaad afgezien van een eenzame vogel horen we helemaal niets. Geweldig!

Donderdag 11 september 2014

Saakje is jarig. Toch doen we het een beetje rustig aan. De oorzaak kan mogelijk misschien heel zijdelings iets te maken hebben met het feest van gisteravond. Werkelijk dolle pret. We zaten aan tafel met een paar Belgen, nog twee Nederlanders, terwijl de andere tafels bezet werden door Engelsen en Fransen. De Engelsen kun je er wel bij hebben. En het eten was werkelijk fantastisch. De wijn was ook al inclusief. En dat moeten ze eigenlijk niet doen. Het was vanmorgen koud en bewolkt. Toch besluiten we om een tocht naar de Gorges de Guiers Mort te maken. Een goede zet. We zijn nog geen 20 kilometer van de camping of de zon breekt door en we genieten van de staalblauwe luchten. We gaan via de Col de Porte naar de top van de Charmant Som. 1897 meter. Prachtige uitzichten en we gebruiken een lichte lunch voor dat we weer naar de camping terug gaan.

Vrijdag 12 september 2014

Opnieuw een mooi begin van de dag. Een felle zon die probeert door de opkomende mist te prikken. Vandaag onze laatste dag op deze camping. Morgenvroeg vertrekken we in de richting van Dauphin-Forcalquier. Moet ook erg mooie camping zijn. We doen het daarom vandaag rustig aan. We hebben ons aangemeld om vanavond in het restaurant te eten. Zoals het nu staat gaan we kikkerbilletjes proberen. We zijn benieuwd

Zaterdag 13 september 2014

Een reisdag. Gisteravond geweldig lekker gegeten. Saakje slaakte tenminste de kreet dat ze haar hele leven niet weer hoefde te eten. We gaan opnieuw via de ietwat kleinere wegen en daar waar het niet anders kan gaan we via de autoroute.

Het is best wel druk op de vroege zaterdagmorgen. We zijn om 8.00 uur vertrokken en komen rond 1 uur aan op onze bestemming. Voelt meteen goed. Echt een Franse natuurcamping. We treffen geen eigenaar. Die is een paar dagen weg, maar een vaste campinggast laat ons de camping zien. Inschrijven kan later wel.

Het is overigens prachtig weer. We nemen een rustige plek achter op de camping en gaan lekker uitrusten.

Zondag 14 september 2014

We slapen heerlijk. Om een uur of acht hoor ik de behulpzame campinggast van gisteren ons brood bezorgen. Dat is hier service van de zaak. Je bestelling wordt gebracht. Het is opnieuw stralend weer, maar wel een beetje koud.

Na het ontbijt en de koffie gaan we wandelen naar het dorpje Dauphin dat een kilometer of drie verderop ligt. Eerst door het prachtige natuurgebied achter de camping en dan langs de gewone, ietwat steile weg, naar het dorp. Hier drinken we op een terras even een lekker drankje en aanvaarden dan de terugweg.

We lunchen lekker en gaan daarna even zwemmen. Nu rusten we lekker met onze e-readers.

maandag 15 september 2014

Een beetje andere dag dan dat we ons hadden voorgesteld. De zon schijnt niet. En wat erger is, het dreigt echt te gaan regenen. We laten ons echter niet kennen. We gaan naar Forcalquier, waar een van de leukste, zo niet de leukste markt van de Provence wordt gehouden. Onderweg gaat het werkelijk spetteren. We wachten een klein half uur in de auto en gaan dan toch de markt op. We hebben het eerste kraampje bereikt als er een wolkbreuk losbarst zoals we zelden hebben meegemaakt. We staan dus droog. Maar als we later, na de bui, even naar het office de tourisme willen, staan we bijna tot onze enkels in het water.

We gaan maar weer terug naar de camping. Hier heeft het wel enigszins geregend maar veel en veel minder dan dat wij hebben meegemaakt. In de loop van de middag knapt het weer redelijk op. We liggen een paar uurtjes in de zon en besluiten om naar Apt te gaan. Dit is een tocht van misschien 40 kilometer en het moet een mooie stad zijn. Dat valt ernstig tegen. Vergane glorie. Een paar drugs-runners die ernstig ruzie krijgen. Al met al geen fijne sfeer. We gaan naar de camping. Onderweg gaan we nog even aan in het mooie dorpje Reillane. Mooi boven op een berg.

Dinsdag 16 september 2014

Opnieuw een prachtdag. Heerlijk warm en zonnig. We besluiten te gaan fietsen. Vlak bij de camping is een oude spoorlijn omgetoverd tot fietspad. Vrij vlak en ook nog eens heerlijk rustig. Op enig moment wordt het ons toch te steil. We zien nog een oudere man die met zijn fiets in een afdaling ten val is gekomen. Geen prettig gezicht. Onderweg plukken we nog een grote hoeveelheid walnoten.

In de middag maken we een tocht naar Lurs een klein bergdorpje. Heel leuk, maar ook verschrikkelijk rustig. Te rustig misschien. Om een uur of 6 zijn we terug op de camping.

Woensdag 17 september 2014

Opnieuw een half om half dag. We gaan naar de markt in Manosque. Dit is echt een leuke stad. Mooie winkels en leuke terrasjes. Ik pas nog een paar truien. De Fransen hebben geen idee wat de omvang van zo’n fantastisch sportlichaam is. Te klein dus.

We lunchen in Saint Tulle een dorpje vlakbij. Houdt niet echt over. Jammer.

Terug op de camping betrekt de lucht toch weer en zo nu en dan mottert het een beetje. We gaan nog even in Mane, alweer zo’n mooi dorpje, op zoek naar een slager. Heerlijke worst.

We beginnen te denken over een vroegtijdig vertrek richting Tulette of Valreas. Morgen maar eens even verder zien

Donderdag 18 september 2014

1 september We besluiten te verkassen. Hoewel de omgeving erg mooi is, is het ook wel angstaanjagend rustig zo nu en dan. Als we in een middeleeuws dorpje willen lunchen blijkt het restaurant ergens vlak naar la grande guerre te zijn gesloten. En vaak lijkt de laatste bewoner toen ook te zijn vertrokken. Te rustig dus. Na ampel beraad besluiten we richting Tulette te gaan. Echter in de campinggids lezen we dat deze reeds op25 september de deuren sluit. Dan moeten we dus nog een keer verkassen. Het wordt dus La Coronne in Valreas.

Hier blijkt het heerlijk rustig. Er staan misschien nog 10 caravans en dat aantal vermindert snel. De man uit de caravan achter ons heeft een hersenbloeding gehad en ligt in het ziekenhuis. In een mobilhome een straatje verder is vanmorgen een man overleden aan een hartstilstand. Waar wij dus voor wat meer leven in de brouwerij gingen, belanden we in een dooie boel.

Het weer houdt zich eerst prima, maar dan volgen zeer zware onweersbuien. De gehele avond. Zo hebben wij het nog nooit meegemaakt. We slapen daarom vroeg.

Vrijdag 19 september 2014

De dag begint grijs. Maar alras klaart het op. We gaan even winkelen in Valreas en doen het verder rustig aan. Om een uur of drie trekt het weer dicht en begint het te regenen. Om 5 uur klaart het weer op en gaan we lekker een stuk fietsen door de wijgaarden. Maar tegen de avond wordt het toch weer nat. Jammer. Niet te laat op bed.

Zaterdag 20 september 2014

We gaan naar de markt in Sainte Cecile les Vignes. Een klein beetje kleiner als in het hoogseizoen, maar nog steeds erg leuk en gezellig. We kunnen niet ontkomen aan een lekkere cappuccino op ons terras en kopen een bak eten bij de man met de tajins. Het weer houdt zich fantastisch. We genieten met volle teugen.

Terug op de camping blijkt dat er een groep van 40 motorrijders is neergestreken. Dat belooft weinig goeds. We bereiden on voor op een onrustige avond en nacht. Dit blijkt achteraf redelijk mee te vallen. Natuurlijk is er het nodige geroep en gezang maar we slapen toch uitstekend.

zondag 21 september 2014

Het seizoen voor de grote markten lijkt voorbij. In Nyons is tenminste maar een kleine groep bio-boeren aanwezig. We kopen lekkere olijven en wat tapenade. We zoeken een plekje om ergens te lunchen. Langs de weg zien we een alleraardigst restaurant en we besluiten hier wat te gaan eten. We vallen bijna van de stoel als we de kaart lezen. Beneden de 100 euro lukt het niet en dat wordt ons iets te gortig. We vertrekken. Na een tocht langs vrij smalle bergweggetjes belanden we uiteindelijk bij een restaurant dat dicht blijkt te zijn. Terug maar weer. We vinden een terras waar het gezellig druk is. Na 20 minuten krijgen we te horen dat we niet meer iets kunnen eten. We kopen in Sahune bij de bakker een stuk pizza en twee stukken quiche. Heerlijk. En bijna 100 euro uitgespaard. Het dreigt een goedkope vakantie te worden. Ajax wint van Feijenoord. De dag kan niet meer kapot

maandag 22 september 2014

Vandaag gaan we naar de markt in Tulette. Nou ja misschien is marktje beter. Maar wel heel erg gezellig. Allemaal dorpsbewoners die met elkaar een terrasje pakken enz. En het is natuurlijk heel erg intiem op het kleine dorpsplein met de plantanen.

Na de lunch rijden we richting Nyons. Onderweg hebben we een paar keer een mooie olijvenboomgaard gezien. Hier willen we even een paar flessen olie kopen. De eigenaar verwelkomt ons zeer vriendelijk. Eerst maar een glaasje wijn. Voor de gezelligheid drinkt hij zelf ook eentje mee. We krijgen sterk de indruk dat hij dit bij al zijn klanten vandaag heeft gedaan. Mooi figuur met zoals Saakje het verwoordt: “charmeursogen”

De olijfolie smaakt uitstekend, al is een wijnglas vol misschien wel iets te veel van het goede.

We rijden verder naar Venterol. Ook weer een museum op zich. Vervolgens gaan we via ernstig smalle landweggetjes, die soms ook nog eens heel smal zijn naar Vinsobres. Het cafe waar we even iets willen drinken is jammer genoeg dicht op maandag.

dinsdag 23 september 2014

Vandaag gaan we naar de markt in Saint Paul Trois Chateaux. De markt op zich stelt niet veel voor, maar we hebben een afspraak met de verkoper waarvan we in Sainte Cecile les Vignes wat eten hebben gekocht. Hij heeft een stoof meegenomen waarop we thuis onze Tajine kunnen verwarmen. Lijkt ons weer alleraardigst.

We stoppen op de terugweg in Solerieux. Mooi gerestaureerd, maar ook weer heel erg stil.

Omdat het bijna lunchtijd is besluiten we via Grillon te rijden. Eens even zien wat La Truffe Noir te bieden heeft.

Het pleintje voor het restaurant is erg rustig. Vorig jaar kon je de auto nog voor de deur parkeren, maar dat is niet meer mogelijk. Hoewel de tafels wel buiten staan lijkt de zaak toch dicht. Gelukkig is het binnen gezellig druk. Veel werklui die hier hun lunch gebruiken. Le menu du jour is deze keer Buffet Froid, Canard avec legumes et polenta en een dessert. We gaan hier allebei voor. En terecht. Het is weer heerlijk. Een halve liter Rosé. Een serveerster die als voorbeeld voor alle serveersters dezer wereld kan dienen. Wat kan een mens zich nog meer wensen.

Na heerlijk in het zonnetje op de camping te hebben uitgebuikt gaan we nog op de fiets naar de Lidl. Het beangstigt ons nu toch wel hoe snel de dagen voorbij vliegen.

woensdag 24 september 2014

Vanaf vanmorgen vroeg mottert het een beetje. De temepratuur is echter uitstekend. Na de koffie gaan we naar de markt hier in Valreas. Ook weer veel kleiner dan tijdens het vakantieseizoen. Gelukkig is het weer droog geworden en zit de zon er weer tegenaan.

Toch blijft het jammer genoeg de gehele middag miezerig weer. Blijkbaar is onze garantie op mooi weer in september verlopen. We kijken maar even naar de weersverwachting voor de komende dagen. Morgen zal het weer goed zijn en vrijdag ideaal reisweer. Geen wind en droog en zonnig. We denken er hard over om dan maar op vrijdag te gaan rijden.

donderdag 25 september 2014

We hebben naar ampel beraad besloten om toch op vrijdag te gaan rijden. We moeten maar eens even zien hoe druk het is met vrachtverkeer. Omdat de zon al aardig begint te branden besluiten we om de voortent nu al vast op te pakken. Droog en schoon mee naar huis.

Om half elf besluiten we om toch nog even op de markt in Nyons te gaan kijken altijd heel erg gezellig. We zijn er tegen elf uur en het is ouderwets gezellig. We drinken even wat op een terrasje bij Les Arcades waar weer geweldige muziek wordt gemaakt.

Als we om 13.00 uur bij de auto komen slaat onze stemming danig om. Er ligt allemaal glas naast de auto en het rechter voorraampje is kapot geslagen. Een eerste vluchtige inspectie leert dat de grote zware tas met de voortent van ruim 30 kilo is verdwenen. Zij het doek wij de stokken. Verder dat is veel erger mijn fototas met objectieven, de filmcamera, mijn statief en alle opladers voor de fototoestellen. Daarnaast de kabelhaspel, mijn tas met kleren en ook nog een tas met etenswaren zoals drie flessen olijfolie, blikken Confit de canard, tartiflette en pommes Dauphinois. Ze kunnen dus een tijdje met eten vooruit. Balen, balen etc. etc.

Telefonisch contact gezocht met de verzekeringsmaatschappij en met de politie via 112. Die vertelt ons te blijven waar we zijn. Zij zullen zorgen dat de Gendarmerie zo snel mogelijk langskomt. Een half uur later het telefoonnummer van de Gendarmerie in Nyons opgezocht en het verhaal verteld. Zij wisten van niets, maar zouden binnen een uur ter plekke zijn. Restez la, luidde het antwoord op mijn vraag of het misschien gemakkelijk zou zijn als wij naar het bureau kwamen.

Bijna een uur later nog maar eens gebeld. Nou, het was nu toch wel veel beter als wij naar het bureau kwamen. Een agent die niet echt zijn best deed om behulpzaam te zijn. Vervolgens nog langs een Peugeotgarage en een carrosseriebedrijf en we waren tegen half 6 weer op de camping. Met een hele rare smaak in de mond. Een glaasje rosé bij de buren kan deze niet wegspoelen.

We ruimen verder op en gaan niet al te laat op bed.

vrijdag 26 september 2014

Na een niet echt rustige nacht vertrekken we om precies kwart over zeven van de camping. Het is inderdaad goed reisweer. Op de autoroute is het verschrikkelijk rustig. We hebben diverse momenten dat we zowel voor als achter ons geen enkel ander voertuig bespeuren. We rijden ook zeer vlotjes langs Lyon, waar het anders nog wel eens file is. We schieten heel goed op en besluiten te gaan voor Camping Le Moulin de Malempre. Deze ligt op 40 kilometer voor Luik en maakt de reis op de volgende dag redelijk gemakkelijk behapbaar.

Onderweg naar de camping verheugen we ons al op het heerlijke eten waar we van gaan genieten. Als ik bel of er plaats is, hoor ik dat de kok een sterfgeval in de familie heeft en dat we alleen frietekes kunnen krijgen. Dit doen we dus. Een frikadel erbij en smullen maar. We hebben een goede nacht.

zaterdag 27 september 2014

Goed uitgerust beginnen we om 9.00 uur aan de laatste etappe. Het is door België heen lekker rustig op de weg en ook de tocht door Maastricht verloopt gladjes. In de buurt van Nijmegen en Arnhem wordt het steeds drukker maar we kunnen steeds doorrijden. We lunchen op een paarkeerplaats tussen Meppel en Steenwijk en draaien om 14.45 uur de pootjes van de caravan uit op de oprit. Als ik de caravan op het disselslot wil zetten ontdekken we pas dat ook dit onderdeel van de buit is.

We schudden onze wijze hoofden nog maar een keer over zoveel tegenslag. Wij hebben de sleutels en zij in feite een stuk oud ijzer.

Al met al een vervelend slot voor een verder weer mooie vakantie.