Vakantie 2022 Najaar

Zaterdag 17 september

Rustig richting Marsum. We hebben broodjes besteld bij de camping en die liggen om 7 uur al op ons te wachten. We hebben werkelijk heerlijk geslapen overigens. De reis verloopt voorspoedig. Het is eigenlijk overal heerlijk rustig. We moeten nu dus om Luik heen en hoewel dat ongeveer een 20 kilometer langer is kost het niet echt veel meer tijd. Het blijft eigenlijk droog tot Nijmegen. Hier krijgen we best een paar pittige buien te verwerken. Het is bijna 5 uur als we de caravan op de oprit zetten. Het zit er weer op. Heerlijke vakantie. Echt genoten.

Vrijdag 16 september

We hadden ons voorgenomen om niet te gekken vroeg te vertrekken. Eerst even een lekkere lange nacht maken. Maar als je dan beide om half zeven klaar wakker bent is er geen enkele reden om langer te blijven liggen. En zo kan het gebeuren dat we om half acht de camping afrijden. We gaan eerst even een stukje richting Valreas. Daar is een bakker waar we keurig over de parkeerplaats kunnen rijden en daar halen we even een paar lekkere baguets. Het is al redelijk druk met mensen die naar hun werk willen. Bij Montelimar gaan we op de autoroute dus soleil en dan wordt het snel rustiger. We hebben voor vandaag een korte etappe op het programma staan. We willen naar Burgeville. Daar hebben Arp en Bianca met de kids op de heenreis twee dagen gestaan en dat heeft hen uitstekend bevallen. Het is ongeveer 525 km rijden.

Net als op de heenweg rijden we weer door Lyon. Wat is het toch al die jaren zonde van onze tijd geweest om de veel langere en drukkere rondweg te nemen. We gaan er weer moeiteloos doorheen. We schieten goed op en rond kwart over drie bereiken we ons doel. Saakje spreekt de angst uit dat we best wel eens de enigen kunnen zijn. Maar nee de camping is zeer goed gevuld. Het is een mooie camping waar je aangekoppeld kunt blijven staan. Het is nog steeds heerlijk weer. We gaan vanavond lekker snacken in het restaurant en dan zien we morgen wel weer.

Donderdag 15 september.

Het noodweer van gisteravond heeft voor de nodige overlast gezorgd. Niet eens zo zeer voor ons trouwens. Wij hebben de caravan wel met de rug naar het noorden staan. Op het straatje achter ons stonden blijkbaar minder ervaren kampeerders die de gevaren van de Mistral niet kennen. Waterschade en met elkaar aan de voortent hangen om te redden wat er te redden valt. Bijna iedereen zoekt een plekje verderop op de camping waar de zaak andersom kan staan. Wij hebben alleen een heel smerige voortent overgehouden aan het geheel. De voortent heeft helemaal blank gestaan. En buitenom zitten de modderspatten hoog bij het doek op. We beginnen de dag dus maar met schoonmaken. Gelukkig is het weer prachtig weer en ruim 28 C dus alles droogt mooi snel op. Tussen de middag laten we ons weer verwennen bij La Truffe Noir. Opnieuw overheerlijk.

We beginnen langzaam maar zeker de zaak wat in te pakken. We hebben besloten om morgen en zaterdag te gaan rijden. Hier in het zuiden verwacht men zaterdag heftige mistralwinden met windstoten tot 100 km per uur. Dan hebben we met de caravan weinig op de weg te zoeken. Dan maar een dagje korter.

Woensdag 14 september

gisteravond is door ernstig noodweer verschillende keren de stroom uitgevallen. Ik zie nu dat mijn verhaal niet is geupdate. Jammer. Daarom een korte versie.

Er wordt voor vandaag regen en onweer voorspeld. We besluiten dus maar een beetje rustig aan te doen. In ieder geval geen grote tochten vandaag. We ruimen de boel een beetje op en brengen de tijd verder lezend door. Tussen de middag lunchen we heerlijk bij La Truffe Noir hier in het dorp. Het was al een jaar of 8 geleden dat we hier waren maar het eten is nog even lekker. En zoals het hoort na zo’n overheerlijke lunch brengen we de middag uitbuikend door

Dinsdag 13 september

Het is opnieuw rustig zonneschijn weer. We treffen het gewe;dig deze vakantie. We gaan vanmorgen na de koffie naar Nyons. Dit is een heel gezellige stad met leuke pleintjes en straatjes. En het is een stuk rustiger dan wanneer het er markt is. Natuurlijk wandelen we even naar de Romaanse Brug uit de 16e eeuw en wandelen langs gezellige winkeltjes en terrasjes. We besluiten om even verder te rijden naar Mirables aux Baronnies en te kijken of we daar kunnen lunchen. Ik heb het al eerder geschreven de meeste dorpjes lijken uitgestorven buiten het toeristenseizoen. Alles dicht en slechts één restaurant dat geopend was maar niet echt aanlikkelijk lijkt. Maar we hebben gelukkig meer opties. We zetten koers naar Rousset les Vignes waar ooit Adriaan van Dis woonde met zijn geheime minnares. Hier hebben we jaren geleden heerlijk gegeten. Teleurstelling “Dicht” Verder naar Le Pegue. Bij het restaurant Le Dondon nemen we vol goede moed plaats op het terras. Desolé meldt de eigenaar echter. Er is niets meer te eten over. Een vorige bezoekers heeft de laatste Poule au citron genuttigd.
We hebben het snode plan opgevat of de tanl even vol te gooien bij een Total benzinestation. Total heeft een complete benzineoorlog ontketend en is veel goedkoper dan de andere merken. In Montbrison sur Lez zijn drie pompen. Nr. 1 voor de Diesel Nr. 2 voor benzine en nummer 3 is En Panne. Goedgemutst steek ik mijn kaart in de betaalautomaat. Ik kan slechts kiezen uit pomp 2 en 3. Geen diesel dus. We rijden maar weer naar de camping. Het is blijkbaar gewoon niet onze dag.

Volgens de weersverwachting komt er slecht weer vannacht dus in het donker ritsen we de voorstukken in de tent.
Dat het niet onze dag is blijkt ook nog eens echt als Ajax verliest van Liverpool. We gaan maar op bed. In de verte bliksemt en dondert het. Even later vallen de eerste druppels. Hoofd onder de dekens!

Maandag 12 september

Vanmorgen voor het eerst hier even op de fiets naar de bakker om brood. Dat blijft toch een heerlijk ritueel. En de bakker raadde mij op mijn vraag om een pain très delicieux un pain blanc avec Levine aan. Zuurdesembrood dus en het was werkelijk heerlijk. Jammer genoeg is hij morgen voor het laatst aanwezig. Daarna gaat hij voor een weekje dicht. Dan moet ik een stuk verder fietsen dus. Op de terugweg fiets ik verblind door de laagstaande zon nog even de verkeerde kant op. Maar ja wat kan het schelen even een paar kilometer extra oefening op de vroege ochtend

De druiven genieten van de opkomende zon
Als je verkeerd fietst zie je Grillon ook eens van de andere kant
Echt Provencaals plaatje

Na de koffie fietsen we naar Valreas waar de dichtstbijzijnde Intermarché te vinden is. Alvorens we gaan winkelen fietsen we even over Camping La Coronne waar we in het verleden twee keer hebben gestaan. C ‘est le paradis laat de nieuwe eigenaar “sinds drie jaar “ons weten. Hij is erg enthousiast en de camping voelt inderdaad nog altijd goed aan.

Na de lunch gaan we in de rust en omstreeks 4 uur vertrekken we voor een tochtje door de omgeving. We besluiten de Route Remarquable tussen Venterol en Vinsobres eens te gaan bekijken. Onderweg daar naar toe komen we langs de olijfhandel waar we indertijd de olijfolie hadden gekocht die uit onze auto is gestolen. Blijft een mooie locatie. De route die we rijden is wel mooi maar vooral smal en spannend door de tegenliggers en ook door de stenen die her en de op de weg liggen. Vinsobres is zoals zo veel dorpjes buiten het seizoen ernstig uitgestorven.
We rijden door naar Grignan waar we op een terrasje genieten van een Pastis en een glaasje Rosé. Het leven is zo slecht nog niet.

Zondag 11 september

Saakje is vandaag jarig. 70 jaar een echte mijlpaal. Wij vieren het in soberheid maar wel met een gebakje dat ik ’s morgens even haal bij de bakker in het dorp’. En wat schetst mijn verbazing als ik zie dat er een gebakje in de vorm van een zwaan te krijgen is. Een exacte kopie van de gebakjes die Saakje voor de familiedag 2019 had gemaakt. Toeval bestaat niet zou je bijna denken.

Na de koffie stappen we op de fiets en slaan gewoon linksaf van de camping. We zien wel waarheen de kleine landweggetjes ons leiden. We fietsen een dik uur in bijna volmaakte rust door de wijngaarden en de uitgebloeide lavendelvelden. We komen in totaal slechts twee fietsers tegen. Wat een verademing. En wat hebben we prachtig weer. Het is 27 C en er is geen wolkje te bekennen. Het waait wel een beetje maar dat brengt ook wat verkoeling met zich mee.

s ‘middags zwemmen we even in het voor een camping grote zwembad. Volgens onze buurman was het heerlijk water maar voor ons is de temperatuur om water heerlijk te noemen toch ruim 5 graden hoger. Maar we frissen heerlijk op.

Kerkhof onderweg
Chateau de Grignan

Ik maak nog even een fietstocht richting Grignan om te onderzoeken of we daar ook via landweggetjes kunnen komen en zo de hoofdweg met auto ’s te mijden. Het lukt maar ik kom over weggetjes waar sinds jaren niemand meer is geweest. Grote brokken steen en diepe kuilen en daarnaast moet ik met turbo ondersteuning ook nog eens naar de eerste versnelling om omhoog te komen. Wordt lastig voor Saakje. Grignan is trouwens een prachtig plaatsje met een zeer imposant kasteel. Tegen 6 uur ben ik weer op de camping en gaan we in de rust

Zaterdag 10 september

Zoals gisteren al aangekondigd gaan we vandaag verkassen. We zijn redelijk vroeg wakker maar blijven tot goed 8 uur lekker liggen. We hebben het meeste gisteravond al ingepakt dus na een staand ontbijt en de laatste werkzaamheden rijden we om 10 voor negen de camping af. Onderweg is het altijd mooi als je Pont Saint Esptit aan de andere kant van de Rhône ziet liggen.

Pont Saint Esprit
Ons nieuwe plekje in Grillon

Het is even na 10 uur als we bij Camping Le Garrigon in Grillon arriveren. We hebben nog best aardig keus en kiezen voor plekje nummer 134. Deze ligt aan de zijkant van de camping tegen de wijnvelden aan. Zowel zon als schaduw en daarvoor zijn we wel gewaarschuwd vol op de noordkant, dus als de Mistral losbarst zijn we als eerste aan de beurt. Het waait nu overigens ook wel aardig maar nog lang geen Mistralkracht. We zetten uit voorzorg de caravan toch maar met de achterkant richting noorden.
De voortent met de beide zijkanten staat vrij snel en als Saakje even een wasje heeft gedraaid gaan we op de fiets richting Grillon. De camping ligt bijna 2 kilometer buiten het dorp in een compleet rustig en landelijk gebied.Vrijwel alles is gesloten dus wek keren maar weer terug naar de camping. Morgen maar eens verder de omgeving verkennen.

Vrijdag 9 september

Zoals te doen gebruikelijk vandaag maar weer een rustdag ingelast. Tenminste dat was de bedoeling. Om een uur of tien tijdens een lekker bakje koffie kwamen we eigenlijk tot de conclusie dat we de lange autoritten van deze week wel een beetje beu waren en dat we wel weer ergens anders heen wilden waar het in de eerste plaats een beetje rustiger zou zijn, Bagnols is wel een hele drukke stad, maar waar we ook iets beter zouden kunnen fietsen.

Een kwartier later waren we al druk in de weer met het schoonmaken en oppakken van de voortent. We hebben besloten om naar Grillon te gaan waar we begin deze week een camping hebben bekeken. Is maar een kleine 50 km maar weer compleet een andere sfeer. Vanavond nog even naar Bagnols geweest waar het ook kermis is. Gegeten bij Atomic. Goed en niet duur. Door de kermis wel heel erg druk en ook nog eens live muziek. Vooral erg gezellig. Iedereen die binnenkwam kuste alle 7 bedienden en omdat ook bijna iedereen in het restaurant elkaar kende was dat ook nog eens een kus-marathon. Grappig.

Op de terugweg was de volle maan heel dicht bij de horizon. Levert leuke plaatjes op

Donderdag 8 september

Opnieuw het nodige onweer vannacht. Even intens als gisteren alleen veel korter van duur. Het begon om half elf en om half een viel zowel de laatste klap als drup. En dan word je gewoon weer wakker met een staalblauwe lucht en bijna geen wind. Vandaag op stap naar Vallon Pont d’Arc. We rijden de heen weg over Barjac. Dit zijn redelijk brede wegen met alleen het laatste gedeelte een paar versmallingen en haarspeldbochten. In Vallon is het markt en daarom gezellig druk. We kunnen vlakbij de markt parkeren en dat is gemakkelijk, maar voordat je een kaartje hebt uit de parkeerautomaat ben je minimaal 10 minuten verder. Nog nooit zo’n onduidelijk en vooral traag systeem gezien. De markt is zoals we ons uit een grijs verleden herinneren echt Provençaals.

Omstreeks twaalf uur gaan we richting de Pont d ‘Arc. Dit brengt mooie herinneringen terug aan bijna 35 jaar geleden toen ik met Andries de lange afdaling van de Ardeche per kano heb gemaakt. Een belevenis om nooit te vergeten. Andries die nog ergens overboord ging en de geweldige stroomversnellingen waar bijna niemand goed doorheen kwam.

We blijven even een tijdje bij de stroomversnelling voor de Pont zitten en zien de ene na de andere kano stranden op de rotsen om omslaan. Eigenlijk is het gekkenwerk om dit als toerist zomaar even te doen.

Als we verder rijden is het bijna 13.00 uur dus tijd om een lunch adres te zoeken. We stoppen natuurlijk bij een paar van de mooie uitzichtpunten langs de Gorges. Al met al is het al kwart voor twee als we uiteindelijk aankomen bij de Auberge de Pauzat. Hier hebben we een aantal jaren heerlijk geluncht. Deze keer beduidend minder. Omdat we aan de late kant waren was de keuze niet bepaald reuze. Saakje een salade met tomaten en mozzarella en ik eentje met jambon en melon. Allesbehalve lekker en ook nog eens razend duur. Ze durfden voor beide € 14.50 te vragen. Dus met beide een glas fris erbij ruim € 35 in de min. Strepen we dus voor de toekomst van ons lijstje.

Om goed 16.00 uur zijn we weer op de camping

Woensdag 7 september

Gisteravond en vannacht heel zwaar onweer en een ongelooflijke hoeveelheid regen. Eigenlijk heeft het 4 uur lang geweerlicht (Is dat een werkwoord) Vannacht was het gehele gebied voor onze caravan veranderd in een groot zwembad. Vanmorgen herinnerde slechts een enkele plas nog aan alle gevallen water.

We besluiten om vandaag maar weer eens even rustig aan te doen. Gisteren was toch weer een lange autotocht en morgen zijn we van plan om naar Vallon Pont ‘Arc te gaan. Dit wordt dus ook weer een tocht van ruim 120 km via kronkelige bergweggetjes. Het weer hersteld zich overigens prima. De rivier gisteren nog zo helder dat je overal de bodem kon zien is nu een aardig stukje dieper maar ziet er vooral uit als een grote stroom chocolademelk.

Er gebeurt dus niet zo heel veel vandaag of het moet zijn dat onze overbuurman een slang onder zijn slaapcabine in de voortent ontdekt. Het beestje is misschien 35 of 40 cm lang maar maakt een vrij agressieve indruk. Allemaal deskundigen er bij met telefoons waarop apps staan die dieren kunnen herkennen. Een Zwitser is het meest overtuigend in zijn mening: Een Cobra. Uiteindelijk komt met tot de conclusie dat het waarschijnlijk een soort adder is. Hij zit op enig moment in een afwasteiltje en wordt daarin naar de kant van de Ceze getransporteerd. De rust keert weder.

Ik zie Ajax geweldig spelen tegen de Rangers uit Glasgow. Inmiddels is de lucht weer vrij zwart aan het worden en rommelt en bliksemt het al weer in de verte. We bereiden ons maar voor op een onrustig nachtje

Dinsdag 6 september

Opnieuw een prachtige dag. Het is vandaag markt in Vaison La Romain en dat is een van de grootste markten in de Provence. Het is bijna 60 km rijden maar we genieten de hele reis van het prachtige landschap. Blijft toch één van de mooiste stukjes Frankrijk. Het is druk op de markt. En er wordt heel veel Nederlands gesproken. We pikken op een terras een heerlijke cappuccino en kopen wat olijven en geconfijte knoflookjes. Het loopt al weer tegen half één als we een plekje zoeken om te lunchen. Alle terrassen zitten al redelijk vol, dus we rijden Vaison maar weer uit in de hoop ergens een leuk restaurant in een dorpje onderweg te treffen.

In Villedieu het eerste stadje dat we aandoen lijkt het eerst een uitgestorven boel, maar plotseling staan we voor een vrij groot terras dat ook nog eens bijna vol zit met eters. Het kost nog enige moeite om een parkeerplaats te vinden maar even later zitten we er klaar voor. We krijgen allebeide een glas gemberlimonade.

Saakje kiest vanwege het feit dat de ravioli op is weer voor een saladen en ik krijg een burger met een stukje eendenborst en verschillende soorten kaas. Het geheel blijkt heel erg lekker. Op mijn burger ligt nl. ook nog een soortement aardappelkoekje met kaas en ik krijg er ook nog veel frietjes en sla bij. We eten heerlijk en besluiten om nog een cappucino na te nemen. De eigenaar komt nog even te vertellen dat cappuccino in Frankrijk met slagroom is i.p.v. met melk. We offeren ons maar weer op. De foto’s spreken voor zich.

Omstreeks vier uur zijn we weer op de camping. Het was een mooie dag.

Maandag 5 september

We houden vandaag een rustdag. Hert is heerlijk weer. Opnieuw 30 C. We wandelen even door de rivier en ’s middags zwemmen we even in het zwembad. Verder ben ik nog twee keer naar de benzinepomp aan de rand van het dorp gereden. De Franse regering heeft de accijns weer van de brandstof gehaald en € 1,57 voor een liter is wel heel erg goedkoop. Gisteravond toen we terugkwamen van ons tochtje was de pomp gesloten omdat de brandstof op was. Dus ik vandaag even kijken hoe het nu was. Lange rijen auto’s stonden voor de pomp half op de weg te wachten. Dus ik maar weer terug. Om half drie, zo’n beetje aan het einde van de siesta heb ik nog een poging gewaagd. Nog steeds heel druk maar ik kon in ieder geval op het terrein van de pomp komen. Dus de tank weer vol. We kunnen weer tochtjes maken.
Het is trouwens raar dat we tot dusver iedere avond tot ongeveer 11 uur gewoon in het hemd voor de tent kunnen zitten lezen. Dit maak je zelfs in de Provence eigenlijk nooit mee in september.

Zondag 4 september

Vandaag weer tijd voor een tochtje. We beginnen in La Roque sur Ceze, een prachtig dorpje op een kilometer of 10 van de camping. Het is heet dus we wagen ons niet aan de klim naar boven. Wel kijken we even bij de watervallen van Sautadet

We rijden vervolgens verder naar Goudargues. Dit is een alleraardigst dorpje waar we aan het grachtje door het dorp op een van de vele terrasjes de lunch gebruiken. Hierover verder geen bijzonderheden want het was zeker niet om over naar huis te schrijven. We

Goudargues
Montclus

vervolgen de reis naar Montclus een van de plus beau villages de France. Ook best aardig om te zien hoe men in 1275 dus bijna 1000 jaar geleden leefde.

Het loopt al weer tegen vieren als we op de camping terugkomen. Ik zie even het laatste kwartier van Heerenveen tegen NEC en de winst van Verstappen in Zandvoort. Al met al weer een leuke dag.

Zaterdag 3 september

Het is meteen bij het opstaan al weer prachtig weer. Na het ontbijt moeten we een keuze maken welke markt we vandaag gaan bezoeken. De keuze is reuze en we gaan vanwege de vrij lange tocht van gisteren voor de dichts bij zijnde die in Pont St Esprit. Dit wordt een lichte teleurstelling. Er is vandaag geen markt. Het is nl. kermis. Dan maar even op de boerenmarkt in Bagnols kijken. Wij zijn blijkbaar weer de enigen die weten dat deze is. Dan maar een bakje koffie op het Place de la Republique. Ook lekker. We ontdekken een goede slager dus dat wordt weer smullen vanavond. De rest van de dag brengen we heerlijk luierend en lezend door. En kijken zo nu en dan even bij de rivier

Aan het eind fietsen we nog even naar Bagnols om te zien of de bakker morgenvroeg ook open is. En we halen even een paar dingetjes bij de Aldi die er vlak naast zit.

Het is een prachtig plaatje

Vrijdag 2 september

Het regent lichtjes. Dat was weliswaar de verwachting maar sinds wanneer komt die ook echt uit. Al redelijk snel breekt het zonnetje echter weer door en we besluiten om naar de markt in Pierrelatte te gaan.

Markt in Pierrelatte
Centrum Bagnols

Is best een redelijke markt met het dat is een beetje on-Frans heel veel aanbod van kleding. Natuurlijk zijn ook de boeren met groente en fruit ruim vertegenwoordigd en de heerlijke geuren van Kip aan Het spit vult de lucht. Gezellig. Ik ontdek een poelier en koop een stukje ganzenrilette. Saakje stelt zich tevreden met een zakje Herbes de Provence.

Op Internet hebben we een leuke camping in Visan ontdekt en dit is op slechts 20 km dus we besluiten om daar eens te gaan kijken. Ernstig in de middle of nowhere. Wordt hem dus waarschijnlijk niet. Het loopt inmiddels tegen lunchtijd en Grillon ligt maar 14 kilometer verderop dus we besluiten om La Trufe Noir maar weer eens met een bezoek te verblijden. We hadden dit misschien even moeten aankondigen. Nu zijn ze een weekje op vakantie. Jammer. We gaan in Grillon ook nog even de camping Le Garrigon bekijken. Is leuk en gezelllig. Een gerede kandidaat. Door naar Tulette om te zien hoe de camping daar is geworden na een overname een aantal jaren geleden. Is een beetje verwaarloosd lijkt het wel. De rivier is wel heelleuk.

We moeten toch iets gaan eten en rijden even naar St Cecile les Vignes. We zijn natuurlijk te laat voor de lunch. We rijden terug naar de camping en kopen maar weer lekker brood bij de bakker.

We gaan nu eerst ven lekker zitten lezen in het zonnetje. Zien we vanavond wel weer eens verder

Donderdag 1 september

Ik durf wel te stellen dat we heerlijk hebben geslapen. Wat een rust en ook wat een heerlijke nachttemperatuur. We worden gewekt door een heerlijk zonnetje. Ik stap op de fiets om bij de bakker lekker brood te gaan halen. Het is een kwartiertje heen en een kwartiertje terug, maar als het zou moeten zou een langere afstand ook geen probleem zijn. Werkelijk heerlijk brood. Een pain de campagne en een pain muli cereale. Om te smullen ook nog eens niet duur.

Na het ontbijt en de koffie gaan we inkopen doen bij de Lidl. Een hele mooie winkel maar het was er wel ernstig druk.

We gaan ‘s middags nog even afkoelen in het zwembad op de camping. Heerlijk water en ook hier geweldig rustig.

Tegen 5 uur gaan we een stukje fietsen. Saakje vindt het na een goede kilometer wel voldoende. Het is nog steeds ruim 30 C en er is weinig beschutting. Ik ga even richting Vénéjan.

In deze tocht zit een venijnige klim waar ik even terug moet naar de laagste versnelling met maximale ondersteuning. Maar ik ben boven gekomen. Het is best een leuk dorpje met smalle vooral steile straatjes.

We eten een heerlijke raclette met cippolataworstjes en geroosterde groenten.

We houden ons verder rustig

Vénéjan

Woensdag 31 augustus

Het ontbijt viel niet tegen. De melk in de cappuccino was jammer genoeg ernstig gezoet en ook de stokbrood was niet van het niveau dat we in Frankrijk gewend zijn. De scrambled eggs waren te week, de jus d’orange smaakte oud en we hadden best nog een paar aandachtspuntjes maar er was voldoende en ook veel keus dus een vijfje was het zeker waard.

We vertrekken met mooi weer
ons plekje op de camping

Om kwart over 8 zaten we weer in de auto en het belooft opnieuw een mooie reisdag te worden. Volop zon en een beetje wind. Het is een beetje drukker dan gisteren maar het rijdt heerlijk door. We gaan door Lyon en dat valt alleszins mee. Een kleine ophoping voor de eerste grote tunnel, maar we blijven rustig doorrijden. Voorbij Lyon wordt het rustiger en rond kwart over twaalf arriveren we op de camping. Voelt meteen goed aan. De caravan staat op plaats nr. 45 en dat is een mooi plekje. We kunnen de hevel voor de mover niet vinden maar met behulp van de buren staat de caravan snel zoals wij hem willen hebben. In de loop van de middag installeren we ons We eten in het campingrestaurant en dat is een hele verademing vergeleken met Kyriad in Beaune. We slapen heerlijk en denken het hier wel even uit te kunnen houden

Dinsdag 30 augustus

Het lijkt dan toch te gaan gebeuren. Op 31 augustus vertrekken we naar zonnige en zo warme zuiden van Frankrijk En zoals zo vaak is het toch weer een beetje anders geworden. We zijn vandaag 30 augustus al vertrokken.we hebben kort samengevat een zeer voorspoedige reis gehad. Om 5 voor 6 zijn we de afrit afgereden en om kwart over vier zijn we in Beaune aangekomen. Leuk hotel, de kamer lijkt goed. Het weer was onderweg heel mooi. zeer tevreden dus.

We fietsen even naar het centrum van Beaune . Best een leuke stad met allerhande winkeltjes en terrasjes. Het grote nadeel echter is dat alle verkeer door deze straten komt. En het zijn nog steeds allemaal kleine Alain Prosts.

Een Mooie kerk in Beaune
Het Hospice de Beaune

We hebben in het hotel een tafel gereserveerd voor het avondeten. Achteraf een van de grotere vergissingen in ons leven. (lichtelijk overdreven) Maar het is bij far het slechtste wat ik ooit op mijn bord heb gekregen. Toen ik dat na afloop kenbaar maakte kregen we de wijn van € 10 aangeboden. Koop je natuurlijk niets voor. Ik betaal graag voor lekker eten. Maar eens zien wat ons morgen bij het ontbijt weer te wachten staat